Is drukwerk de sleutel naar succes?

De decembermaand is officieel begonnen: een maand die bol staat van het print- en drukwerk. Bijna elke drukkerij was de afgelopen periode al druk bezig met drukwerk voor de feestdagen: niet gek dus dat de stapels papieren brochures, speelgoedgidsen en reclamefolders weer op de mat vallen bij de consument. Meer dan ooit zoeken marketeers naar de juiste balans tussen on- en offline promotie.

Een trend die nu tot een climax lijkt te komen richting de feestdagen, de tijd van het jaar waar het overduidelijk is dat je het met enkel online promotie niet meer redt. Het feit dat zelfs webgigant bol.com, voor het eerst in de historie van de webwinkel, een papieren speelgoedboek verspreidt door Nederland het België onderschrijft de impact en het belang van drukwerk nog meer.

Marketing is een strijd om aandacht van de consument, niets meer en niets minder. Gedurende het jaar lanceren winkels en merken talloze campagnes, acties en concepten om op te vallen. Een strijd die rondom de feestdagen in alle hevigheid losbarst en waar merken weer op print terug lijken te vallen.

De verschuiving van print naar online en terug
Jaren geleden, toen online nog niet toegankelijk was voor iedereen, was print dé manier om te communiceren met je doelgroep. Maar nu is het (online) medialandschap zo versnipperd en groot, dat consumenten overspoeld worden met (reclame)boodschappen. Met een logisch resultaat tot gevolg: door alle prikkels zien ze de boodschap niet meer. Het menselijk brein kan simpelweg de overload aan prikkels niet aan en gaat als het ware ‘op slot’, waardoor geen enkele boodschap meer effectief binnenkomt.

De verschuiving van online naar print, en dus het omgekeerde wat een aantal jaren geleden plaatsvond, lijkt dan ook niet verrassend. Uit het rapport ‘Global Print 2025’ en het onderzoek van marketingorganisatie DMA blijkt dat 90 procent van de campagnes die fysieke reclame(post) bevatten uiteindelijk tot binding van nieuwe klanten leidt. Bij campagnes zonder reclamepost lag dit aantal op 59 procent. Drukwerk heeft effect, dat blijkt wel. En ook (online) retailers grijpen steeds vaker naar geprinte promotie, met de papieren speelgoedgidsen als grootste printproduct.

Buiten het bewezen feit dat drukwerk (nog steeds) resultaat oplevert, vraagt de consument al jaren naar een ultieme beleving in de communicatie en het contact met een merk of bedrijf. Deze customer experience dient door marketeers optimaal ingericht te worden en is één van de belangrijkste factoren voor succes. Zelfs in de bekende customer journey-modellen wordt onderscheid gemaakt tussen online en fysiek contact.

Alles voor de customer experience
De customer experience kan ook in de feestdagen bepalend zijn: wat koopt de consument? Zijn er genoeg touchpoints geweest? En hoe is de uitstraling van de communicatie? Kwaliteit staat dan ook voorop in het realiseren van een goede customer experience, óók in drukwerk. Alom bekende trends zoals personalisering zijn onmisbaar in goed drukwerk. Maar ook het printen op opvallende, andere materialen of het inspelen op andere zintuigen zoals geur kunnen de consument nét die extra meerwaarde geven in hun ervaring en hen dus stimuleren tot een aankoop. Drukwerk passé? Niet dus: en vooral niet als een merk slim inspeelt op de customer experience en zich echt gaat onderscheiden op het gebied van kwaliteit.

Drukwerk als wapen in de customer experience lijkt een schot voor open doel, maar meer dan ooit is het traditionele drukwerk niet meer voldoende, zo weet ook Erik Klute, Productmanager Production Printing bij Konica Minolta. Welke ontwikkelingen ziet hij de komende jaren, óók voor drukwerk gericht op de feestdagen, opkomen?