Hyland Software richt zich volledig op eigen cloud-platform

Tijdens de EMEA-klantendag van Hyland Software werd het duidelijk: de Amerikaanse leverancier van Enterprise Information Management software gaat helemaal voor de cloud. ‘We hebben niet overal controle op en dat kan ook niet’, aldus Bill Priemer, CEO Hyland Software. ‘Maar onze klanten willen we wel alle tools in handen geven om in ieder geval zoveel mogelijk controle te hebben.’ Die tools zouden ze dan kunnen vinden op het Hyland Experience Platform.

‘Het Experience Platform moet klanten in staat stellen alle benodigde functionaliteit af te nemen naar behoefte en volgens eigen wensen. Alle (geïntegreerde) functionaliteit die je als organisatie nodig hebt om grip te houden op je informatiestromen, compliant te zijn en volledig klaar voor de Digital Transformation vind je daar. Gebruikers willen geen hele serie producten (meer) afnemen, terwijl ze daarvan maar een deel nodig hebben of gebruiken.  Het platform voorziet in de functionaliteit waarnaar ze op zoek zijn tegen lagere kosten, minder beheerinspanningen en hogere efficiency.’
 

Content richting proces
Bedrijfsprocessen worden gevoed door content. ‘Dat kan gestructureerde data zijn, maar vaak is het ook ongestructureerde data. Via het Experience Platform heb je overzicht over álle data en bovendien heb je grip op je processen, ben je tijd- en plaatsonafhankelijk en je creëert overzicht over alle activiteiten van de medewerkers. Alle denkbare tools die je daarvoor nodig hebt, zijn daar straks te vinden. Het Experience Platform als dé centrale ingang voor de digitale kenniswerker?

Priemer: ‘Hyland heeft door een aantal strategische overnames (waaronder Perceptive Software in 2017, red.) een belangrijk onderscheid met andere aanbieders verworven. Zo’n totaaloverzicht kan maar door weinigen gegeven worden. Daarnaast zijn we in staat met slimme (proces)automatisering belangrijke processen en routinematige handelingen (nagenoeg) volledig geautomatiseerd te laten afhandelen, kunnen we heel makkelijk aanpassingen aan de oplossingen doen en beschikken we over een aantal marktspecifieke verticale oplossingen.’

Volgens Priemer zijn de overnames van de afgelopen jaren geen losse flodders: ‘Die waren echt bedoeld om de toegevoegde waarde van Hyland Software verder te vergroten.’ Perceptive Software, de meest recente overname (van Lexmark, red.), was volgens Priemer belangrijk, omdat het bedrijf daarmee een deel kennis inkocht (via de specialistische partijen die weer waren overgenomen door Perceptive, zoals het Nederlandse Pallas Athena – workflow specialist en Brainware – search specialist). Anderzijds haalden ze daarmee een concurrent van de markt.

Hyland als ‘leider’ gekwalificeerd
Dat het goede overnames waren werd onderschreven door de vermaarde marktonderzoeksbureaus Gartner en Forrester die Hyland Software direct bij de ‘leiders’ inschaalden. Priemer: ‘Alles draait in de Digital Transformation om de juiste informatie op de juiste plaats bij de juiste mensen. Daar hebben we het feitelijk al jarenlang over, maar nu begint het erop te lijken dat de mogelijkheden er zijn, technologisch gezien, en de noodzaak er ook is, gezien de enorme groei aan informatie en de druk op organisaties vanwege onder meer wet- en regelgeving’. Van capture tot case management; van Customer Communications Management tot Collaboration in wisselende samenstellingen; van Intelligent Search tot Reporting & Analysis; van Records Management tot Retention en Risk Management, al deze opties moeten beschikbaar zijn op elk moment en overal. Dan moet je wel binnen één omgeving over de juiste tools kunnen beschikken.’

Alle functionaliteit bij elkaar
Die tools komen straks allemaal samen op het Hyland Experience Platform, ‘the place to be in the cloud’ als het aan Priemer ligt. ‘Functionaliteit, gebruiksgemak en kostenbeheersing door eenvoudiger beheer en pay per use. Al deze zaken komen als ‘best of breeds’ samen om te gebruiken in de Hyland Cloud.’

Die omslag naar pay per use, dus software as a service staat nu te gebeuren. Net als veel andere softwarebedrijven die jarenlang volgens licentiemodel hebben gefactureerd is dat een ingrijpende overgang. Voor de klanten is het echter een vooruitgang: je betaalt immers alleen voor datgene wat je gebruikt. Priemer ziet de toekomst zonnig in: ‘Klanten vragen erom, we meten die stap zetten.’

Foundation als fundament
Dat is de reden dat alle Hyland-producten richting een Foundation-versie worden ontwikkeld. Die Foundation-versie is de doorontwikkelde versie van de Hyland-software die geschikt is en klaar voor gebruik op het Experience Platform. Aan de hand van microservices, een componentenbibliotheek en een app store kunnen partners nieuwe toepassingen creëren. Hyland zelf steekt eveneens veel geld en inspanning in R&D, altijd gedaan en zal dat blijven doen. ‘Bijvoorbeeld richting Governance Rules as a Service, Secure Cloud-based Content Sharing en alle andere relevante zaken die we nodig hebben om ons werk goed te kunnen doen’, aldus Priemer tot slot.

Mooie integratie
Partner Docspro was met een flinke delegatie aanwezig – de EMEA klantendag was in het ParkInn Raddisson Hotel in Amsterdam Slotervaart - en hoorde de plannen en ontwikkelingen met tevredenheid aan. ‘Onze klanten zoeken naar gerichte oplossingen, niet naar ‘zomaar’ een doos met software. De oplossingen van Hyland Software kunnen voor ons gevoel eenvoudig worden geïntegreerd met andere oplossingen die we bieden, zoals het Kofax-platform, maar ook met bestaande ERP- of CRM-oplossingen. Je komt natuurlijk niet binnen bij een klant met de mededeling dat hij zijn bestaande investeringen overboord kan gooien’, aldus Dennis Zwanenburg, managing director van Docspro. ‘Maar aan zo’n Kofax-oplossingen hangt bijvoorbeeld geen repository, een plek om al die informatie op te slaan en te beheren volgens de juiste regels. Zij houden zich bij de ‘first mile of the customer journey’. Echter, de klantreis gaat nog een stuk verder. Daarin past Hyland perfect voor ons.’